Asfalttirallisprinttien palkintosarjan Japan Motors Cup:in osakilpailuna ajetun Happy Beach asfalttisprintin voitosta käytiin erittäin tiukka taistelu. Lajille on tyypillistä, että kärkisijat ratkaistaan usein jopa mitättömien sadasosasekuntien eroilla. Näin kävi tälläkin kertaa.
Iiläinen Jukka Olkoniemi hurjasteli yli 500-hevosvoimaisella, nelivetoisella Skoda Fabia R5 kilpa-autolla ensimmäisellä kierroksella kärkipaikalle. Juha Mäkelä yllätti kokeneet kilpakumppaninsa ehtimällä toiseksi. Kurikkalainen ajoi nyt uransa ensimmäisen kilpailun nelivetoisella autolla. Mäkelä jäi avauskierroksella vuokraamansa Skoda Octavia WRC:n ohjaimissa kärkipaikasta ainoastaan puoli sekuntia. Toisella kierroksella taistelu meni vielä tiukemmaksi. Mäkelä nousi hetkeksi kisan kärkeen, mutta perässä startannut Olkoniemi onnistui vielä paremmin. Rataennätyksen takonut Olkoniemi kiristi voittoon 13 sekunnin sadasosan erolla.
Kaksivetoautojen kuljettajista nopein oli Jussi Kokkonen, joka siirtyi samalla sarjan kärkipaikalle. Kajaanilainen on nyt vahvasti kiinni pääpalkinnossa uudessa Skoda Fabia henkilöautossa.
Kilpailunjohtajan Jouko Puhakan mielestä tapahtuman järjestelyt sujuivat arvokilpailun arvoisesti. – Aikataulussa pysyttiin, vaikka muutamia pakollisia taukoja tulikin. Muutenkin kaikki sujui ammattitaitoisen toimitsijaporukan hallinnassa suunnitelmien mukaan. Cup-kilpailun järjestäminen ei juurikaan eroa tavallisen kilpailun järjestämisestä. Perusasiat kuten turvallisuus hoidetaan yhtä hyvin jokaiseen kilpailuun. Jotkut sääennusteet uhkasivat lauantaille rajujakin sateita, niin se varmaankin jonkin verran vaikutti yleisömäärään. Paikalla oli kuitenkin yli 1100 maksanutta katsojaa, Puhakka kertoi.
Myös Japan Motors Cup-sarjan järjestäjät olivat tyytyväisiä. – Tavoilleen uskollisesti kilpailun järjestäjä Rokuan Raketit järjestivät jälleen Cup-vaatimustasomme mukaisen tapahtuman. Runsaslukuinen yleisö sai varmasti vastinetta pääsylipuilleen kun menestystä janoavat kilpailijat tekivät kaikkensa. Happy Beach asfalttisprintissä ehdottomasti haluaisimme ajaa Cup-kilpailua myös ensi vuonna, sarjan promoottori Mika Myllylä kehui. Sarjassa on ajamatta vielä kaksi osakilpailua elokuun lopussa Rovaniemellä.